Без обличчя. Про що розповідають образи в картинах Бруно Шульца

Експерти

журналістка, продюсерка фільму «Слово Праведника» Маргарита Яковлева

У Києві презентували результати pre-production повнометражного фільму «Месія, або Півтора міста», присвяченого творчості письменника та художника з Дрогобича Бруно Шульца. Він став одним з високих геніїв європейської літератури, якого порівнюють з Францом Кафкою.

Найстрашніший твір Франца Кафки називається «Америка». Це роман про юнака з Європи, якого батьки відправляють до США. Приїхавши в Нью-Йорк, він спочатку потрапляє в немилість до родичів. Хлопчика виганяють на вулицю, де відразу ж грабують, потім він дивом влаштовується на роботу в дорогий готель і стає прислугою шахраїв, які загрожують його життю.

Наприкінці герой в натовпі таких, як він сам, бідолах сідає в поїзд та їде, а в цей час наростає відчуття відчаю. Роман закінчується. Читачеві зрозуміло, що поїзд везе героя до загибелі. Знаючи історію XX століття і читаючи цей роман, волосся стає дибки.

kadishman-2.jpg

Фото: Jewish Museum Berlin

Франц Кафка помер за 15 років до Голокосту, але в Америці він пише, немов про долі всіх єврейських дітей, яких спочатку виставили на вулицю, потім пограбували, далі змусили працювати в жахливих місцях, а під кінець посадили в поїзд, і ви знаєте, куди привезли.

Бруно Шульц з Дрогобича, якого часто порівнюють з Кафкою, загинув під час каральної акції. Він працював на офіцера гестапо Фелікса Ландау – розмальовував стіни в дитячих кімнатах його будинку казковими історіями. Він був попереджений про те, що 19 листопада у Дрогобичі буде проходити каральна акція, і все одно вийшов на вулицю.

Один з пророчих мотивів у творчості Шульца — трансформація облич, коли героям потрібна лише половина обличчя, на яку зараз дивляться. Для фільму «Месія» намальована анімація за мотивами творів Шульца: люди ходять по місту і втрачають свої обличчя.

У Єврейському музеї в Берліні є інсталяція видатного ізраїльського скульптора Мєнаше Кадішмана «Опале листя». Це понад 10 тис. розкладених на підлозі у кілька шарів сталевих листів у формі людських облич з очима та відкритими ротами. Відвідувачам пропонують пройтися по ним. І робити це тихо неможливо. Автор говорив, що, ходячи по ним, люди повертають собі голос.

kadishman.jpg

Фото: Jewish Museum Berlin

Спосіб трансформації облич волає до високої єврейської містики як передчуття чогось фатального. על הפנים, що на івриті означає «на обличчі», можна описати і словом «катастрофа», яким названий Голокост. Також в єврейській містиці можна знайти історії про те, що наші душі ніколи не вмирають і багато разів повертаються в цей світ, що дарує надію.

Помилка в тексті? Виділіть її мишкою і натисніть: Ctrl + Enter

Коментарі

Як вибрати якісний пуховик Експерти

Як вибрати якісний пуховик

Марія Монтьєва
Марія Монтьєва
cпівзасновниця бренду пуховиків MoonGoose Outerwear
Б'юті-мінімум. Як доглядати за шкірою восени Експерти

Б'юті-мінімум. Як доглядати за шкірою восени

Тетяна Святенко
Тетяна Святенко
професор, доктор медичних наук, експерт МОЗ зі спеціальності «Дерматологія»
Яким буде Меморіальний центр Голокосту «Бабин Яр» Україна

Яким буде Меморіальний центр Голокосту «Бабин Яр»